fotografie: Kirsten Nijhof

Natascha Waeyen
beeldend kunstenaar
www.nataschawaeyen.nl

mensen verwonderen en anders laten kijken

Voor het Werkgebouw kiezen terwijl je weet dat je bijna weer moet gaan verhuizen. Beeldend kunstenaar Natascha Waeyen deed het begin 2024. “Ik heb thuis een kleine, fijne, lichte werkruimte, maar juist het andere en donkere van het Werkgebouw maakt het spannend. Het geeft een andere invalshoek. Ik werk soms graag in mijn eentje, soms omring ik me graag met anderen. Ik wil op verschillende plekken vrij experimenteren. Kruisbestuiving zoals bij het Werkgebouw is een verrijking.”
 
Natascha komt uit een familie van handige mensen, die vooral (aan moederskant) werken in de bouw. “Ik was niet per se handig en dacht ‘ik wil op mijn eigen manier creatief zijn en dingen maken’. Die manier was eerst vooral tekenen. Ik vond het leuk en was er goed in. Op mijn veertiende wist ik al dat ik naar de Kunstacademie wilde. Op mijn zestiende deed ik bij drie academies toelating. Ik koos voor Maastricht en voelde me er als een vis in het water. Hier hoefde ik geen moeite te doen om erbij te horen, hier hoorde ik gewoon thuis!”
 
Ze koos voor tekenen en schilderen, maar Natascha begon al snel te ‘klooien’ met ijzerdraad, voornamelijk volièregaas. “Ik wilde licht in mijn werk brengen. Het standpunt veranderen. Kunst in 3D maken om het van alle kanten te bekijken. Mensen verwonderen door ze op een andere manier te laten kijken.” Daarbij komt het materiaal los van de functie. Het wordt zelfs opzettelijk iets disfunctioneels. Zo maakte Natascha al een boerkazuifel*, een huis en kussens van gaas. Haar gereedschap? Een tangetje, een soldeerbout, naald en draad.
 
*een boerka en een kazuifel zijn allebei een lichaamsbedekkend gewaad.